TIlmeld nyhedsbrev

Pressemeddelelse: Uddannelsessamarbejdet når nye højder

’Nej, hvor er det vildt!’ var et af udbruddene, da projektgruppen i Elværket Skive samlede evalueringer fra deltagende uddannelsesinstitutioner under årets Green Innovation Week.

Projektgruppen var på forhånd bekendt med, at der vil være flere internationale hold repræsenteret, og har via evalueringen kunne mappe de forskellige nationaliteter ud på et kort:

-At både Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Erhvervsakademi Dania, VIA University College, Krabbesholm Højskole og Aarhus Universitet har valgt at tage deres internationale studerende med til Green Innovation Week vidner om, at vi har en relevant dagsorden med grøn omstilling i øjenhøjde, der går på tværs af institutionerne med hele 14 lande repræsenteret, fortæller projektleder Louise Vilsgaard

Projektgruppen fremhæver særligt, at det allerede på andet år for afholdelsen af Green Innovation Weeks store event er lykkedes at rekruttere så mange både lokale, nationale og internationale studerende skyldes timingen af eventet i forhold til uddannelsernes årshjul, relevant programindhold og workshops, hvor erhverv og uddannelse kan mødes om grøn omstilling samt det gode samarbejde, der ligger forud for eventet. Der foregår mange aktiviteter året rundt på de enkelte uddannelser, der leder op til eventet, hvor uddannelser enten kan afslutte et forløb eller kickstarte et semestersamarbejde med en virksomhed.

-Set med lokale briller har vi nået nye højder med uddannelsessamarbejdet i år, idet vi kan arbejde med visionerne fra Skiveegnens Vækststrategi helt konkret via Green Innovation Week. Vores vækstteam arbejder med udvikling af relationer og kan sætte konkrete samarbejder med vores lokale virksomheder og nationale videninstitutioner i spil i forbindelse med Green Innovation Week. Vi kan blandt andet nævne: høj involveringsgrad af lokale uddannelser, der har bidraget til eventets opbygning, indhold, markedsføring og evaluering, 250 studerende fra videregående uddannelser og universiteter havde tilmeldt sig virksomheds-workshops samt et konkret eksempel hvor et grønt ph.d.-projekt fik øje på 4-5 lokale virksomheder, der nu kommer til at indgå i projektet. Vi må ikke undervurdere effekten af de samarbejder og relationer, der er blevet skabt i år, og som vi arbejder videre på de næste år frem, forklarer Lars Fjalland, direktør i Business Skive, hvor Green Innovation Week er forankret.

Udover et stærkt uddannelsessamarbejde kan projektgruppen også berette om stor effekt og værdi af egnens samlede markedsføring i forbindelse med Green Innovation Week og nævner som eksempel podcastafsnittet ’Tre grønne løsninger fra Green Innovation Week’. Afsnittet blev optaget af SUSTAINBUSINESS under eventet med fokus på grønt iværksætteri, og ligger nu tilgængelig på alle store podcast-streamingtjenester.

Fokus på fremtidens kompetencebehov på det grønne arbejdsmarked

Green Innovation Week 2023 havde særligt fokus på fremtidens kompetencebehov på det grønne arbejdsmarked med besøg fra blandt andet Tænketanken Mandag Morgen, der præsenterede keynotes fra en stor analyse og rapport om emnet:

-Vi kan glædeligt fortælle, at vores samarbejde med Tænketanken Mandag Morgen planlægges at fortsætte de næste år frem. Her vil vi samarbejde om udvikling af konkrete casebeskrivelser, der efterfølgende udgives som nationale anbefalinger for uddannelse og erhverv, hvilket omsætter anbefalingerne i rapporten ’Fremtidens Grønne Arbejdsmarked’ til konkrete how-to-guides. Det forpligter været være kåret til Danmarks bedste kommune til grøn udvikling, og det kræver, at vi fortsat udvikler det, der er behov for, slutter Louise Vilsgaard.

Projektgruppen kan inden længe løfte sløret for en milepæl vedr. de næste tre år frem.

Unge i grønne jobs i samtale med DR-værten Anna Lin under Green Innovation Week 2023