fbpx
TIlmeld nyhedsbrev

Hvordan kan materialer fra skrottede biler upcycles til nye produkter og markeder?

02

Salling Autogenbrug

Fakta

Virksomhed
Salling Autogenbrug
Tema
Bæredygtig forretningsudvikling
Fokus
Upcycling af restmaterialer

Anvender du denne Green Challenge?

Hjælp os med at blive klogere.

Salling Autogenbrug er i en rivende udvikling inden for den grønne omstilling, og siden optagelserne af vores Green Challenge i foråret 2021 er der sket udvikling på flere niveauer. Senest har Salling Autogenbrug vundet Årets Bæredygtighedspris ved Auto Awards 2022.

Grundet udviklingen hos Salling Autogenbrug er Green Challenge-beskrivelsen herunder opdateret i januar 2023.

Hvad har vi brug for?

Salling Autogenbrug har et mål om at nedbringe affaldsprocenten i dansk bilskrot med 20 %… Og de starter hos sig selv.

Som autogenbrug er vi født ”grønne”. Vores forretningsmodel er at opkøbe trafikskadede og udtjente biler, afmontere salgsbare reservedele, sælge dem videre til andre autogenbrugere og værksteder, så bilerne kan holde længere på vejene, og der ikke skal produceres nye dele. Når vi har pillet alle salgsbare dele af, sælger vi resten som gammelt jern.

Vores leverandør, Hj Hansen, kommer og afhenter de skrotklargjorte biler og kører dem til Odense, hvor de kommer igennem et stort shredderanlæg. Anlægget fungerer som en kæmpe kødhakker, som opdeler bilerne i forskellige fraktioner. Ca. 70. % af bilen kan genanvendes. F.eks. kan anlægget, adskilt jern og ædle metaller, såsom kobber og alu, som har en værdi, der varierer alt efter dagspriserne. De sidste 30 % ender som forbrænding og deponi. Disse 30% ønsker vi, i samarbejde med Aarhus Universitet og HJ Hansen, at bringe ned på 10 % - altså reducere affaldet med 20 %.

Det gør vi ved at udvinde de restmaterialer, som ikke han genanvendes; plast, glas, sædeskum, tekstiler, gummilister, mv.

Men regnestykket er ikke så simpelt. Der er tre udfordringer, hvoraf den sidste er en challenge til jer.

Prisen på skrotbiler opgøres pr kilo. Det vil sige, jo mere vi tager ud af bilerne, des mindre kilo - altså des færre penge får vi for bilerne. Den udfordring er vi ved at løse sammen med Hj Hansen, som er ved at undersøge om kiloprisen kan være højere, hvis autogenbrugerne afleverer renere biler.

Anden udfordring består i, at det tager tid og koster i ressourcer at udvinde disse restmaterialer. Materialerne skal nemlig ud af bilen inden den ryger igennem shredderanlægget. Når først bilen ryger derigennem, så er de 30 % ikke andet end til forbrænding eller deponi. Denne udfordring har vi løst ved hjælp af et stærkt samarbejde med STU Skivefjord, hvor unge elever, som af forskellige årsager, ikke kan varetage et ordinært job eller uddannelse, kommer og hjælper med at skille bilerne ad og høste de forskellige restmaterialer.

Sidste udfordring, der arbejdes med - og som der ønskes hjælp til i denne challenge er, hvad der så skal stilles op med de forskellige restmaterialer. For kan de ikke afsættes, og helst med en fortjeneste, så er det en omkostning at skille sig af med dem.

  • Hvilke materialer kan anvendes i andre brancher som råmateriale? (Glas, plast, skum, tekstil, gummi, mv)
  • Hvem skal tænke nyt og bruge restmaterialer fra gamle biler i stedet for nuværende nyanskaffelse af lignende materialer?
  • Hvilke nye markeder kan aftage restprodukter fra gamle biler?
  • Hvilke partnerskaber kan hjælpe os i den rigtige retning

I arbejdet med løsningsforslag skal I være opmærksomme på:

Vi er underlagt en lang række miljømæssige lovgivninger og certificeringer, som vi overholder. Se mere her: Miljøpolitik

Info om plasttyper

Der anvendes, eller kan anvendes, følgende plasttyper til baglygter og forlygter:

  • PC – Polycarbonat
  • PS – Polystyren
  • PMMA – Acryl

Alle er en slagfast type.

De tre typer kan genanvendes hver for sig. For at vise de rigtige signalfarver, er der iblandes farver i plasten som ved genanvendelse, vil være synlige i det næste produkt.

Ved at iblande en sort farve, kan man producere ens produkter farvemæssigt og det er den nemmeste måde for genanvendelse.

Links

Læs mere om Salling Autogenbrugs udvikling

Øvrigt inspiration

  • TrÆls – Upcycling indenfor træindustrien

Pitch- og afleveringsskabelon

Mangler I inspiration til arbejdet? Så se vores skabelon: Pitch- og afleveringsskabelon

Idéer og løsningsforslag 2021

Designlinjen fra Krabbesholm Højskole har arbejdet med cirkulære designprincipper og udarbejdet disse værker:

Læs mere om designelevernes arbejde her

Skal din løsning være synlig?

Send dit løsningsforslag til Linda på lik@bskive.dk

Formatet kan være fx pdf, PowerPoint eller billeder