E-handel er i vækst
E-handel har i mange år været i vækst, og der er ingen tvivl om, at Coronakrisen har sat yderligere skub i handlerne online. Nedlukning på nedlukning har givet nye vaner, og især dagligvarehandlen har oplevet vækst online. Ifølge Dansk Erhverv Digital Handel steg onlinesalget med 5% i 2. halvår i 2020, hvilket egentlig er overraskende, når flere brancher var delvist eller helt nedlukkede. Rejsebranchen bidrager for eksempel med en stor andel af den samlede omsætning online, men var nedlukket i ovennævnte periode. Andre brancher har derfor haft ekstra travlt, når det samlede salg er steget. Med den øgede online handel er det interessant at få en bæredygtig vinkel på nogle af de problematikker, der kan opstå i en vækstperiode. Derfor har Cykelpartner.dk stillet fire konkrete udfordringer i deres Green Challenge:
Fremtidens kommende e-handlere fra Skives nye professionsbachelor i e-handel er kommet med bud på løsninger. I et intenst forløb under Green Innovation Week udarbejdede e-handelsstuderende fra 1. semester løsningsforslag på de fire udfordringer. Underviser og koordinator på uddannelsen, Louise Krogh Balle, udtaler: "Det har været et utrolig godt faciliteret setup, hvor jeg som underviser egentlig bare skullet tage de her udfordringer, som var prædefinerede, og sætte dem i anvendelse".
De konkrete udfordringer fra Cykelpartner.dk resulterede i en række idéer og løsningsforslag, som har vakt stor begejstring. De studerende har modtaget ros for deres arbejde på trods af den korte projektperiode. Cykelpartner.dk's forretning er tænkt ind i løsningerne, så de rent faktisk kan give mening for virksomheden at kigge ind i. Christina Sprogøe Thomasbjerg fra uddannelsen udtrykker glæde over at uddannelsen også indeholder bæredygtighed. Hun ser grøn omstilling som noget, at man ikke kan komme udenom idag og understreger, at det også fremover skal tænkes ind i e-handel.
Der er mulighed for at se løsningerne samt billeder fra forløbet herunder.