Fra TikTok til undervisning

Markedsføringsøkonomer sætter strøm til Green Innovation Week:

Markedsføringsøkonomer fra Erhvervsakademi MidtVest i Herning har udviklet kampagneoplæg til os – med inspirerende bud på, hvordan den grønne omstilling kan formidles til unge i øjenhøjde. Vi tager deres idéer med videre i planlægningen.

Hver gruppe præsenterede for os ved små stande.

Når teori møder virkelighed

Hvordan gør man grøn omstilling nærværende for unge – og hvordan engagerer man undervisere i at bringe den ind i undervisningen? Sådan spurgte vi de studerende på 2. semester på markedsføringsøkonomuddannelsen ved Erhvervsakademi Midtvest, der har arbejdet med Green Innovation Week som case i forårssemestret 2025.

I slutningen af april kulminerede samarbejdet, da grupper af studerende præsenterede deres idéer for os:

”Vi er virkelig imponerede over den indsigt og kreativitet, de studerende har lagt for dagen. De har ramt plet på mange af de kommunikationsudfordringer, vi sidder med: Hvordan udvikler vi sociale medie-indsatser, der engagerer unge? Hvordan aktiverer man undervisere, som har forskellige læringsmål, men som gerne vil implementere grøn omstilling i undervisningen?” forklarer Linda Routh Kærgaard, kommunikations- og projektkoordinator i Green Innovation Week.

Prototyper, TikTok og undervisningsmateriale

De studerende leverede både teoretiske analyser og praktiske prototyper. Blandt idéerne var bl.a. konkurrencer med grønne benspænd til undervisningsbrug, kampagneformater på Instagram og TikTok, merchandise og øget fællesskab via hashtags på sociale medier. Flere grupper foreslog partnerskaber med influencere og grønne rollemodeller for at skabe identifikation og troværdighed, som arrangørerne af Green Innovation Week nu dykker ned i.

For de studerende har det gjort en stor forskel at arbejde med en organisation, hvor deres input kan blive brugt i virkeligheden:

”Det var fedt at mærke, at det vi laver, faktisk kan blive brugt. Det har ikke bare været teoretisk, men et projekt vi har kunnet fordybe os i, og hvor vi har fået lov til at tænke kreativt – også fordi emnet er så aktuelt”, fortæller markedsføringsøkonomstuderende, Liv Otilia Sørensen.

Medstuderende, Karoline Ulriksen Krog, supplerer: ”Det har været virkelig spændende at få lov at udvikle løsninger, som organisationen bag rent faktisk kan bruge. Det var fedt at mærke, at GIW tog vores ideer til sig. Muligheden for at arbejde kreativt og få lov til at tænke ud af boksen, samtidig med at vi havde fokus på bæredygtighed, har været både lærerigt og sjovt”, slutter hun.

Underviserne, Malene Ringgaard Thomsen og Jens Kristian Rask, understreger, at netop kombinationen af faglighed og formål er vigtig:

"Gennem samarbejdet med Green Innovation Week får de ikke kun en dybere forståelse for, hvordan markedsføringsplaner udvikles og implementeres. De får også værdifuld erfaring med at arbejde tæt sammen med erhvervslivet. Denne interaktion med professionelle fra branchen giver dem indsigt i virkelige udfordringer og løsninger, hvilket styrker deres praktiske færdigheder og forbereder dem bedre til deres fremtidige karriere”, forklarer de.