fbpx
TIlmeld nyhedsbrev

Hvordan kan materialer fra skrottede biler upcycles til nye produkter og markeder?

02

Salling Autogenbrug

Fakta

Virksomhed
Salling Autogenbrug
Tema
Bæredygtig forretningsudvikling
Fokus
Upcycling af restmaterialer

Anvender du denne Green Challenge?

Hjælp os med at blive klogere.

Salling Autogenbrug er i en rivende udvikling inden for den grønne omstilling, og siden optagelserne af vores Green Challenge i foråret 2021 er der sket udvikling på flere niveauer. De har opnået mere milepæle, som pressen har skrevet om og ligeledes vundet flere priser for deres arbejde for både deres arbejde med den grønne omstilling og deres sociale arbejde.
Læs mere her.

Grundet udviklingen hos Salling Autogenbrug er Green Challenge-beskrivelsen herunder opdateret i juli 2024.

Hvad har vi brug for?

”Vi vil nedbringe dansk bilskrot og vi starter hos os selv.”

Salling Autogenbrug havde oprindeligt et mål om at nedbringe affaldsprocenten i bilskrot med 20 %, således der max er 10 % affald i en skrotbil. Ambitionerne er løbende vokset og efter en testkørsel på deres skrotbiler, hvor ALLE restmaterialer er udvundet, så er affaldsprocenten helt nede på 2-4 %. (Ny video er på vej)

Som autogenbrug er vi født ”grønne”. Vores forretningsmodel er at opkøbe trafikskadede fra forsikringsselskaberne og udtjente biler fra Hr og Fru Danmark, afmontere salgsbare reservedele, sælge dem videre til andre autogenbrugere og værksteder, så bilerne kan holde længere på vejene, og der ikke skal produceres nye dele. Når vi har pillet alle salgsbare dele af, sælger vi resten som skrot. Her er en video omkring hvordan et traditionelt autogenbrug fungerer.

Vores leverandør, HJ Hansen, kommer og afhenter de skrotklargjorte biler og kører dem til Odense, hvor de kommer igennem et stort shredderanlæg. Anlægget fungerer som en kæmpe kødhakker, som opdeler bilerne i forskellige fraktioner. Ca. 70. % af bilen kan genanvendes. F.eks. kan anlægget adskille jern og ædle metaller, såsom kobber og alu, som har en værdi, der varierer alt efter dagspriserne. De sidste 30 % ender som forbrænding og deponi. Det er disse 30 % vi skal reducere: Plast, glas, sædeskum, tekstiler, gummilister, mv.

Men regnestykket er ikke så simpelt. Der er tre udfordringer, hvoraf den sidste er en challenge til jer.

Prisen på skrotbiler opgøres pr kilo. Det vil sige, jo mere vi tager ud af bilerne, des mindre kilo - altså des færre penge får vi for bilerne. Den udfordring er på sin vist løst sammen med Hj Hansen, da vi efter testkørslen der viste 2-4 %, har fået en højere kilopris for det bilskrot der bliver leveret med så høj renhed.

En anden udfordring består i, at det tager tid og koster i ressourcer at udvinde disse restmaterialer. Materialerne skal nemlig ud af bilen inden den ryger igennem shredderanlægget. Når først bilen ryger derigennem, så er de 30 % ikke andet end til forbrænding eller deponi. Denne udfordring har vi løst ved hjælp af et stærkt samarbejde med blandt andre STU Skivefjord, hvor unge elever, som af forskellige årsager, ikke kan varetage et ordinært job eller uddannelse, kommer og hjælper med at skille bilerne ad og høste de forskellige restmaterialer. Her er en udsendelse fra Programmet ”Fast Arbejde” fra TV MIDTVEST, som fortæller hvordan vi håndterer restmaterialer.

Sidste udfordring, der arbejdes med - og som der ønskes hjælp til i denne challenge er, hvad der så skal stilles op med de forskellige restmaterialer? For kan de ikke afsættes, og helst med en fortjeneste, så er det en omkostning at skille sig af med dem.

  • Hvilke materialer kan anvendes i andre brancher som råmateriale? (Glas, plast, skum, tekstil, gummi, mv)
  • Hvem skal tænke nyt og bruge restmaterialer fra gamle biler i stedet for nuværende nyanskaffelse af lignende materialer?
  • Hvilke nye markeder kan aftage restprodukter fra gamle biler?
  • Hvilke partnerskaber kan hjælpe os i den rigtige retning?

I arbejdet med løsningsforslag skal I være opmærksomme på:

Vi er underlagt en lang række miljømæssige lovgivninger og certificeringer, som vi overholder. Se mere her: Miljøpolitik

Links

Læs mere om Salling Autogenbrugs udvikling

Øvrigt inspiration

På vores instagramprofil kan I se billeder og videoer af mange af vores kunder til restmaterialer og hvad de laver af produkter. Se ”cirklerne”.

Her er nogle af vores kunder til restmaterialer:

Folk Reykjavik

Wecycle Furniture

The Upcycle

Pitch- og afleveringsskabelon

Mangler I inspiration til arbejdet? Så se vores skabelon: Pitch- og afleveringsskabelon

Idéer og løsningsforslag 2021

Designlinjen fra Krabbesholm Højskole har arbejdet med cirkulære designprincipper og udarbejdet disse værker:

Læs mere om designelevernes arbejde her

Skal din løsning være synlig?

Send dit løsningsforslag til Linda på lik@bskive.dk

Formatet kan være fx pdf, PowerPoint eller billeder