Oplev fremtiden for industriparker med GreenLab - The Game
Forestil dig en spilverden á la de populære SimCity-spil, hvor du bygger din egen industripark og samtidigt lærer at koble virksomheder og ressourcer i fremtidens industri.
GreenLab – The Game er en innovativ spilverden, der giver dig mulighed for at designe og drive din egen symbiosepark. Med inspiration fra SimCity tager spillet konceptet til et nyt niveau ved at fokusere på ressourcedeling og virksomhedssymbioser. Med andre ord, så lærer du om industrielt samarbejde og bæredygtighed på en tilgængelig, sjov og udfordrende måde, hvor du samtidigt skal tænke strategisk om fremtiden.
GreenLab Academy har skabt spillet i samarbejde med Lukas Dahl, HTX-elev fra Skive College, der har stor passion for programmering. Samarbejdet begyndte gennem GreenLabs forskningsafdeling, der har afviklet en række events med Coding Pirates. Her stiftede de bekendtskab med Lukas Dahl’s evner indenfor programmering. Processen har været en lærerig rejse, hvor design og udvikling har foregået side om side med test og feedback for at sikre en balance mellem funktionalitet og brugervenlighed.
”Jeg har primært stået for den praktiske udvikling af spillet i forhold til programmering og 3D-modellering og har samtidigt været med til at planlægge hvad, der skulle implementeres i spillet, og hvordan vi kunne gøre det. Programmering er en del af min studieretning, og jeg har programmeret i nogle år i fritiden også. Det har været fedt med et fritidsjob indenfor min interesse og det har giver mig gode erfaringer, som jeg kan bruge i fremtiden”, fortæller Lukas Dahl.
Mathias Damgaard Mørch, Academy Manager ved GreenLab Academy, fortæller, at der er ambitioner om at udvide spillets kompleksitet, og at de overvejer at introducere nye elementer:
”Vores nuværende tanker er, at de virksomheder man placerer i parken får liv. Altså oplever interne udfordringer, udviklingsspring, fald i produktion mv. som man vil skulle forholde sig til. En udfordring kunne for eksempel være, at en virksomhed i symbiosen fjerner et restprodukt ved at ændre på produktionen. Det vil få konsekvenser for den virksomhed, der anvender restproduktet til egen produktion, som man skal forholde sig til i spillet. Derudover vil vi gerne have flere grønne energikilder ind, så der er mulighed for at veksle mere, og så skal vejrforhold og biodiversitet også være elementer man i fremtiden skal forholde sig til i spillet”, forklarer Mathias Damgaard Mørch.
Læs mere om spillet og download det ved at klikke på linket herunder:
Udviklingen af GreenLab - The Game - er støttet med midler fra Skive Kommunes grønne pulje i forbindelse med Green Innovation Week 2023.
Vi har har i samarbejde med Tietgenfonden udsendt følgende pressemeddelelse d. 31. januar 2024:
Tietgenfonden støtter Business Skive med 4,9 millioner kr. til at sætte yderligere fart på udvikling af bæredygtige erhvervsløsninger.
Når den stort anlagte Green Innovation Week løber af stablen i Skive til september bliver det i samarbejde med Tietgenfonden.
Tietgenfonden har besluttet at støtte eventet med 4,9 mio. kroner over de næste tre år. Dermed kan 4.500 elever, studerende, virksomheder, forskere og iværksættere se frem til at samles om den fælles ambition at sætte fart på den grønne omstilling helt frem til og med 2026.
Eventet er kulminationen på et års samarbejde mellem lokale og regionale virksomheder og uddannelsesinstitutioner med fokus på, hvordan særligt de håndværksrettede uddannelser kan bidrage til bæredygtighed og innovation.
"Ved aktivt at inddrage virksomheders grønne udfordringer i uddannelsernes læringsmål arbejder vi hen mod at skabe et nationalt samlingspunkt, der sætter turbo på arbejdet med den grønne omstilling," fortæller Louise Vilsgaard, partnerskabsansvarlig i Green Innovation Week, der hører under Business Skive.
I Tietgenfonden hæfter uddelingschef Christine Paludan-Müller sig ved, at man i Skive formår at samle uddannelser og virksomheder om en fælles sag, som de unge kan se sig selv i.
"Det er godt set af Business Skive at lade de unge udforske nye veje inden for de håndværksrettede uddannelser og kombinere det med fokus på grønne bæredygtige løsninger til virksomhederne. Løsningerne får vi som samfund brug for i fremtiden," siger hun.
Green Innovation Week er afviklet hvert år siden 2021 og er vokset med gradvist flere aktører lokalt og regionalt. Nu er projektet klart til en national skalering.
"Vi ser frem til i samarbejde med Tietgenfonden at kunne skalere vores lokale erfaringer til nationalt niveau, så vi den måde er med til at sikre, at vi som nation får udviklet de rette kompetencer indenfor den grønne omstilling,” siger Louise Vilsgaard.
Eventet finder sted i Skive torsdag d. 26. september 2024.
Linda Routh Kærgaard
Kommunikations- og projektkoordinator
Green Innovation Week
Tlf:+45 28 51 63 91
Green Innovation Week 2023 bød på et nyt og spændende samarbejde med Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX), hvor kommunikationsstuderende på 5. semester prøvede kræfter som CSR- og bæredygtighedskommunikationskonsulenter for en dag.
Hele 58 studerende fra et internationale semester tog turen til Skive for at undersøge kommunikationsmulighederne for vores målgrupper. For hvordan kommunikerer man, som event, til brede og vidt forskellige målgrupper, der har vidt forskellige behov og finder værdi i eventet på forskellig vis?
Opgaverne blev løst i grupper og lød blandt andet på:
De studerende har udarbejdet og leveret beskrivelser af deres observationer, interviews og potentialer for eventet. På studiet har de diskuteret materialet i plenum og fået sat det hele i perspektiv i forhold til eventets korte levetid og ressourcer rent organisatorisk. Man kan derfor sige, at den feedback, vi havde aftalt at få retur fra de studerende, blev langt mere gennemarbejdet. Vi har modtaget værdifulde input til udviklingen af vores event og det stopper ikke her. Vi vil fremadrettet samarbejde med DMJX omkring lignende typer opgaver, hvor vi, som event, agerer case og de studerende kan dykke ned i forskellige tematikker med udgangspunkt i at løfte eventet videre rent kommunikativt.
Vi har et stort ønske om at involvere vores målgrupper af elever og studerende mere aktivt via vores Sociale Medie-platforme. Første skridt i denne retning blev taget i forbindelse med Green Innovation Week 2023 hvor vi samarbejdede med Multimediedesigneruddannelsen fra Erhvervsakademi Dania.
De studerende fra 3. semester havde i perioden op til uge 39 arbejdet med content og strategi på akademiet og vores samarbejde betød, at de kunne komme ud og omsætte teorier og samtidigt få reelle erfaringer med sig videre i uddannelsen.
Ud over at stå for vores Instagramprofil i uge 39, så arbejdede de studerende med forskellige metoder til at dække eventets mange aktiviteter. Det betyder, at vi nu har et stort lager med over 2.500 filer til at skabe content til vores forskellige platforme frem mod Green Innovation Week 2024. Som tak for det gode samarbejde har de studerende modtaget en udtalelse, som de kan bruge til deres praktikpladsansøgning eller LinkedIn-profiler.
Under eventet d. 28. september 2023 havde de studerende et område i Heads Up-teltet med mulighed for at redigere video og billeder undervejs. Derudover brugte de området til at fortælle om deres uddannelse og netværke med eventets mange deltagere. Sidst men ikke mindst havde området en MySelfie-stand, hvor deltagerne fik foreviget deres deltagelse. Se nogle af billederne herunder:
I forbindelse med evaluering af Green Innovation Week 2023 på de enkelte uddannelser, er vi blevet opmærksomme på et stort antal deltagere fra internationale hold. Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Erhvervsakademi Dania, VIA University College, Krabbesholm Højskole og Aarhus Universitet havde alle valgt at involvere internationale studerende i Green Innovation Week. Vores deltagere i år repræsenterer dermed 17 lande:
Også Danmarkskortet er godt fyldt ud ovenpå Green Innovation Week. Vi ser frem til at fortsætte det gode samarbejde med vores forskellige involverede uddannelser og erhverv:
Under Green Innovation Week 2023 bidrog elever fra Krabbesholm Højskole med flere forskellige projekter, der både indbød til læring som bæredygtighed i designprocesser, arkitektonisk nytænkning og ikke mindst store dele af eventets visuelle udtryk.
Arkitektur-linjen på højskolen har samarbejdet med arkitekt MAA Rune Wriedt om projekter, der tog udgangspunkt i nutidige byplanlægningsproblematikker såsom klimatilpasning, biodiversitet, inklusion og diversitet. Hertil var der tænkt transformation af eksisterende bygningsmasse, fremtidens mobilitetsvaner, samt bæredygtige boliger ind i de temaer, som eleverne har designet planer for. Planerne tog udgangspunkt i grunden overfor Green Innovation Week's eventplads på Brårupgade i Skive, der tidligere husede Danish Crown. En del af slagteriet står stadig, og var tænkt med i planerne. Eleverne udstillede modellene i målestok 1:500 ved loungeområdet i Hands On-teltet. Se mere fra arbejdet her.
Alt mens arkitektureleverne arbejdede med byudvikling har designelever sammen med gæstelærer Kasper Lynge Jensen formgivet husholdningsaffaldsplast, der er blevet smeltet til lægter. Lægterne af GIBO-plaster er doneret af Katrine Primdahl fra The LeftOver. Eleverne har undersøgt og bearbejdet dem på forskellige måder, så de endelige produkter fremstod så attraktive som muligt. Udstillingen var en del af området omkring scenen i Heads Up-teltet under Green Innovation Week. Se flere billeder af produkterne her.
Eleverne fra Visuel Kommunikation har lavet plakater med udgangspunkt i forskellige fakta om klimakrisen og den grønne omstilling, og har givet deres eget bud på, hvordan budskabet bedst kan formidles. Plakaterne er trykt med plantetryk og monteret på gamle valgplakater for ekstra støtte i ophængningen. Find dem alle her.
Under Green Innovation Week 2023 har Grundforløb 1 på Skive College designet og bygget loungeområdet i Heads Up-teltet, der også husede den store scene, shop- og netværksområder.
Underviser, Jonas Jakobsen, fra Skive College fortæller, at Green Innovation Week er en måde at arbejde med nogle af de målepinde, som uddannelsen indeholder indenfor innovation og entreprenørskab.
I år har eleverne arbejdet med Green Innovation Week i to steps under grundforløbet. Først med bæredygtig byggeri, grøn udvikling og design hvor loungeområdet blev til af genbrugsmaterialer. Herefter har holdet arbejdet med forskellige Green Challenges - blandt andet fra Nomi4s, hvor PVC-plast fik nyt liv. Hele udstillingen kunne opleves ved loungeområdet i teltet. Derudover har elever fra Boligmontering på Skive College designet og syet hynder af reststof og -skum. Læs mere om samarbejdet her.
År for år oplever holdet bag Green Innovation Week elever og studerendes stigende engagement omkring de forskellige aktiviteter, som programmet indeholder. Maria Wartou, eux-tømrer fortæller:
-Jeg synes, at det har været megafedt også her op til at lave alle de projekter, vi har haft gang i. Det er fedt arrangement hernede og at se så mange mennesker er dukket op. Jeg er stolt af det, vi har lavet hernede, især mit projekt, fordi jeg føler også, at jeg har lært noget nyt ved at arbejde på den her måde. Det er vigtigt at tænke bæredygtighed og grøn omstilling ind i tømrerfaget, fordi det også kommer til at være fremtiden indenfor det: Ikke at bruge nye materialer til at bygge noget, men at tænke det faktisk skal kunne holde og at jorden skal kunne holde til det vi laver.
Skive College arbejder på at koble Green Innovation Week med teori og praksis indenfor FN's 17 Verdensmål for grundforløbseleverne fremover. Her vil fokus blandt andet være grønt iværksætteri og hands-on workshops som andre besøgende kan deltage i.
Nye multimediedesignerstuderende blev kastet ud i virkeligheden kort efter studiestart på Erhvervsakademi Dania i Skive i forbindelse med Green Innovation Week. De studerende arbejdede i uge 38 og 39 ud fra Tiny House Living's workshopbeskrivelse og anvendte Design Thinking som metode.
Tiny House Living's oprindelige Green Challenge omhandler særligt hvordan byggeriet af tiny houses kan gøres mere bæredygtigt og samtidig leve op lovgivningen i Bygningsreglementet. Disse elementer af udfordringen gribes ofte af tømrerelever eller bygningskonstruktører, der med deres faglighed for eksempel kigger ind i reduktion af CO2-aftrykket eller genanvendelsesmuligheder fra restprodukter.
I forbindelse med Green Innovation Week 2023 har Michael Nørregaard Henneke fra Tiny House Living også søgt efter løsninger i forhold til kommunikation. Salget af tiny houses er nemlig ofte kompleks, da forventningen fra potentielle købere er, at tiny houses er en billigere løsning. Virkeligheden er, at badeværelse, køkken og VVS/el- installationer fylder meget i den samlede pris som ved almindeligt byggeri.
Ved at inddrage multimediedesignere og andre kommunikationsretninger i udfordringen får løsningerne en ny dimension, som ikke var tænkt med i den første udgave af Green Challenge-beskrivelsen.
Multimediedesignere fra 3. semester på Erhvervsakademi Dania har interviewet Magnus Sørensen og Casper Bundgaard, der er nystartede multimediedesignerstuderende, om deres projekt med Tiny House Living.
Både Magnus og Casper fortæller, at det har været fedt at komme ud i virkeligheden i starten af deres studie:
-Jeg synes, at det har været virkelig fedt. Vi er jo egentlig bare blevet kastet ud i det. Det her med at sidde og lære en hel masse praksis, så får vi nogle værktøjer og så bliver vi smidt ud i en opgave. Det, synes jeg i hvert fald, er rigtig fedt, fortæller Magnus, suppleret af Casper:
-Jeg synes også, at det er rigtig fedt, at vi får lov til at arbejde sammen med et rigtig firma, og ligesom får lov til at prøve at løse nogle af de problemer de har.
Se et eksempel på de studerendes arbejde med casen herunder, hvor der er fokus på udvikling af bofællesskaber med tiny houses og ny storrytelling-strategi:
Begge studerende fortæller, at det at arbejde med Design Thinking også har været en udfordring i sig selv. Ved Design Thinking genereres problemstilling og mulige løsninger på baggrund af forskellige typer undersøgelser. Det vil sige, at den egentlige udfordring først defineres når forskellige målgrupper er undersøgt og herefter designes løsningen og testes på baggrund af undersøgelserne, hvor man normalt måske ofte vil tænke løsninger først.
-Det her med ikke med det samme at springe til handling - Det tror jeg, at jeg godt kan have tendens til bare at sige: Jeg har en fed idé - Det er dét, vi gør - men starte med at undersøge hvad problemet egentlig er, og så tage den derfra, slutter Magnus.
Se interviewet herunder:
’Nej, hvor er det vildt!’ var et af udbruddene, da projektgruppen i Elværket Skive samlede evalueringer fra deltagende uddannelsesinstitutioner under årets Green Innovation Week.
Projektgruppen var på forhånd bekendt med, at der vil være flere internationale hold repræsenteret, og har via evalueringen kunne mappe de forskellige nationaliteter ud på et kort:
-At både Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Erhvervsakademi Dania, VIA University College, Krabbesholm Højskole og Aarhus Universitet har valgt at tage deres internationale studerende med til Green Innovation Week vidner om, at vi har en relevant dagsorden med grøn omstilling i øjenhøjde, der går på tværs af institutionerne med hele 14 lande repræsenteret, fortæller projektleder Louise Vilsgaard
Projektgruppen fremhæver særligt, at det allerede på andet år for afholdelsen af Green Innovation Weeks store event er lykkedes at rekruttere så mange både lokale, nationale og internationale studerende skyldes timingen af eventet i forhold til uddannelsernes årshjul, relevant programindhold og workshops, hvor erhverv og uddannelse kan mødes om grøn omstilling samt det gode samarbejde, der ligger forud for eventet. Der foregår mange aktiviteter året rundt på de enkelte uddannelser, der leder op til eventet, hvor uddannelser enten kan afslutte et forløb eller kickstarte et semestersamarbejde med en virksomhed.
-Set med lokale briller har vi nået nye højder med uddannelsessamarbejdet i år, idet vi kan arbejde med visionerne fra Skiveegnens Vækststrategi helt konkret via Green Innovation Week. Vores vækstteam arbejder med udvikling af relationer og kan sætte konkrete samarbejder med vores lokale virksomheder og nationale videninstitutioner i spil i forbindelse med Green Innovation Week. Vi kan blandt andet nævne: høj involveringsgrad af lokale uddannelser, der har bidraget til eventets opbygning, indhold, markedsføring og evaluering, 250 studerende fra videregående uddannelser og universiteter havde tilmeldt sig virksomheds-workshops samt et konkret eksempel hvor et grønt ph.d.-projekt fik øje på 4-5 lokale virksomheder, der nu kommer til at indgå i projektet. Vi må ikke undervurdere effekten af de samarbejder og relationer, der er blevet skabt i år, og som vi arbejder videre på de næste år frem, forklarer Lars Fjalland, direktør i Business Skive, hvor Green Innovation Week er forankret.
Udover et stærkt uddannelsessamarbejde kan projektgruppen også berette om stor effekt og værdi af egnens samlede markedsføring i forbindelse med Green Innovation Week og nævner som eksempel podcastafsnittet ’Tre grønne løsninger fra Green Innovation Week’. Afsnittet blev optaget af SUSTAINBUSINESS under eventet med fokus på grønt iværksætteri, og ligger nu tilgængelig på alle store podcast-streamingtjenester.
Fokus på fremtidens kompetencebehov på det grønne arbejdsmarked
Green Innovation Week 2023 havde særligt fokus på fremtidens kompetencebehov på det grønne arbejdsmarked med besøg fra blandt andet Tænketanken Mandag Morgen, der præsenterede keynotes fra en stor analyse og rapport om emnet:
-Vi kan glædeligt fortælle, at vores samarbejde med Tænketanken Mandag Morgen planlægges at fortsætte de næste år frem. Her vil vi samarbejde om udvikling af konkrete casebeskrivelser, der efterfølgende udgives som nationale anbefalinger for uddannelse og erhverv, hvilket omsætter anbefalingerne i rapporten ’Fremtidens Grønne Arbejdsmarked’ til konkrete how-to-guides. Det forpligter været være kåret til Danmarks bedste kommune til grøn udvikling, og det kræver, at vi fortsat udvikler det, der er behov for, slutter Louise Vilsgaard.
Projektgruppen kan inden længe løfte sløret for en milepæl vedr. de næste tre år frem.
Udviklingschef Christian Ingemann og senioranalytiker Casper Waldemar Hald fra Tænketanken Mandag Morgen præsenterede keynotes fra analysen 'Fremtidens grønne arbejdsmarked' som kickstart af eventet. Christian Ingemann fortæller:
- Jeg repræsenterede Tænketanken Mandag Morgen på GIW 2023 hvor vi præsenterede resultaterne af en stor undersøgelse vi har lavet sammen med CONCITO om 'Fremtidens grønne arbejdsmarked'. Vi har fortalt om hvilke kompetencer, der kommer til at drive den grønne omstilling, og det er relevant for unge under uddannelse i forhold til, hvad de skal lære, hvis de skal være relevante på arbejdsmarkedet. Og på den anden side for arbejdsgiverne – hvad er det for nogle kompetencer, som de skal efterspørge – og som de skal kunne tydeligt formulere, at de har brug for.
Analysen præsenterer fem kompetencer og nye jobprofiler som skal i spil for at følge med de nye krav, som den grønne omstilling stiller til arbejdsmarkedet.
Se Tænketanken Mandag Morgens præsentation fra scenen ved at klikke på billedet herunder: